miercuri, 18 noiembrie 2009

Alexandru Rogojan

L-am cunoscut pe profesorul Rogojan ca student in anul universitar 1960-1961. Îi ascultam cu interes cursul de electronica industrială pe care ni-l preda. Am auzit atunci pentru prima dată la un curs elemente de programare a calculatoarelor, ceea ce a făcut pentru mine cursul si mai atractiv. Mai ales că lucram deja în timpul liber la MECIPT -1 şi ştiam mai mult decât alţi colegi despre ce este vorba. Parcă îl aud şi acum cum descria un scurt program în limbaj maşină: „ Ia pe A4 din memorie, adună cu …”.

Din 1962 am devenit oficial inginer cercetător la MECIPT. Relaţiile dânsului cu echipa MECIPT nu erau însă cele mai cordiale. Se gândea să construiască şi dânsul un calculator pe care l-a şi botezat CETA. În termenii de azi, relaţiile MECIPT – catedra prof. Rogojan ar putea fi descrise ca fiind de concurenţă. Cu toate acestea m beneficiat de atenția şi sprijinul dânsului şi chiar m-a solicitat imediat ce a fost nevoie să devin asistent şi apoi sef de lucrări in catedra.

Am beneficiat de conducerea dânsului la doctorat şi mi-am susţinut teza în 9 noiembrie 1972 cu tema „Contribuţii la executarea lanţurilor de programe în calculatoare numerice”, publicată ulterior în cartea „Optimizarea sistemelor de operare ale calculatoarelor numerice - Editura Facla 1974”. Susţinerea tezei mele a marcat şi un eveniment monden unic. Fiind deja plecat din Timişoara la acea dată, Wili Lowenfeld de la MECIPT s-a oferit să organizez un mic moment festiv la el acasă. A participat şi profesorul Rogojan ceea ce i-a mirat pe mulţi, fiind cunoscută adversitatea celor doi.

Am fost în fapt în toată perioada 1962-1969 o punte între cele 2 echipe, având sarcini de cercetare sau didactice în ambele părţi.

Tot în anul 1972 profesorul Rogojan a finalizat CETA, un calculator din generaţia a doua cu multe idei interesante, dar din păcate apărut cam târziu. La Bucureşti fabricam deja calculatorul din generaţia a treia Felix C-256 după licenţă franceză, iar la ITC se dezvoltau noile calculatoare surori ale lui Felix C-256, de data aceasta de concepţie românească Felix C-32 şi Felix C-512.

Profesorul Rogojan avea dreptul conform legilor de atunci să conducă doctorate fără a avea titlul de doctor, pe baza atestării titlului de profesor universitar. A avut însă dorinţa şi a perseverat să obţină şi titlul de doctor pe care l-a şi obţinut în 1973 cu o teză care se referea la calculatorul CETA . Am fost în comisia de doctorat, aşa că mă leagă de amintirea profesorului Rogojan şi un eveniment rar: am fost şi doctorand al dânsului şi membru apoi în comisia care i-a acordat titlul de doctor.

Plecat la Bucureşti, m-am întâlnit adesea în continuare cu profesorul Rogojan. Îmi amintesc chiar şi un eveniment nefericit. Venit la mine la ITC București cu un doctorand, acest doctorand care îl conducea cu autoturismul nu a fost atent la ieşirea din curte şi au fost accidentați de tramvaiul 5, care încă circula atunci pe Calea Floreasca. A stat în spital şi îmi povestea amuzat că după antibioticele administrate i-ai dispărut o serie de afecţiuni de care suferea de mult timp…

Din păcate şi spre regretul nostru al tuturor celor care l-am cunoscut o altă operaţie în vara anului 1984 i-a fost fatală.

Profesorul Rogojan a fost iniţiatorul înfiinţării primei unei secţii de calculatoare electronice în învăţământul ingineresc din România la Politehnica din Timişoara. A reuşit acum 45 ani în 1964. Am predat cursuri şi am avut lucrări de laborator cu prima promoţie care are în România pe diplome mențiunea „calculatoare numerice”. A fost în anul 1966.

Au urmat apoi de atunci zeci de alte promoţii. Azi Universitatea Politehnica din Timişoara are facultăți de profil electronic şi de automatizări şi calculatoare.

Inițiativa, meritul si perseverenţa de a crea prima specializare din tara de ingineri in calculatoare electronice cu primii absolvenți in anul 1966 îl înscrie definitoriu pe Alexandru Rogojan in galeria pionierilor calculatoarelor din Romania.


Am gasit o fotografie de la sustinerea tezei mele de doctorat in 9 noiembrie 1972. De la dreapta la stanga Alexandru Rogojan, Mircea Petrescu, Ioan Novac, Iosif Kaufmann, Vasile Pop


Niciun comentariu: