luni, 31 martie 2008

1978: Alegeri ... pluraliste!

Se apropie alegerile locale din vară şi cele parlamentare din toamnă. Moment de evocare a unor prime alegeri "pluraliste"!

Eram dacă nu mă înşel în anul 1978. Ca director ştiinţific al ITC am primit sarcina să fiu preşedinte al unei secţii de votare pentru alegerile în Marea Adunare Naţională şi la alte nivele (municipiu, sector). Secţia de votare era într-o şcoală pe strada Doamna Ghica. Circumscripţia acoperea şi blocuri noi şi case pe străzile din cartier cu o populaţie destul de pestriţă.
Am fost instruiţi serios, comisia era numeroasă, secţia a fost păzită de parcă ar fi fost posibil să fie atacată de cine ştie cine. Era prezent chiar şi un ofiţer de miliţie din Timişoara venit în Bucureşti la o specializare şi care ne-a încântat sâmbătă seara cu poveşti adevărate din lumea lor puţin mediatizată pe atunci.
A fost primul an cred în care pe buletinele de vot erau doi candidaţi. Ceauşescu dorea probabil să dea impresia unei urme de democraţie, mai ales că deschiderea din anii 1968-1974 se estompase de mult. Puţini înţelegeau rostul mai multor candidaturi, cei care urma să fie aleşi fiind desigur stabiliţi. Dar, trebuia să explici fiecăruia că pe buletin să "taie" unul dintre nume.

Maică, spune-mi cum să votez!
La un moment dat în timpul votării vine la mine o alegătoare mai în vârstă cu o fustă largă înflorată şi mă întreabă cum să voteze. I-am explicat că din acel an sunt doi candidaţi şi trebuie să "taie" pe unul. A intrat cam nedumerită în cabină şi a ieşit după multe minute arătându-mi buletinul. Fusese "tăiat" la propriu cu un briceag în dreptul unuia dintre candidaţi! M-am tot gândit după aceia ce ar fi înţeles dacă erau prezenţi şi candidaţii ....

Era o perioadă grea, începuseră lipsurile de alimente şi alte manifestări de reducere a nivelului de trai. Ne aşteptam ca pe buletine să apară tot felul de .. înscrisuri. Interesant este că aveam indicaţii să le adunăm separat. Probabil că se făceau ceva studii de sociologie.

Sunt orb!!
In
comisie era şi
azi un cunoscut realizator de televiziune , pe atunci cercetător la institut Radu G. El aduna buletinele cu inscripţii şi ne mai citea din ele. La un moment dat zice: "Sunt mut! Niciodată nu voi repeta ce scrie aici!" ca după mai multe buletine citite să exclame: "Sunt şi mut şi orb! Nici nu am văzut ce citesc acum"!

La sfârşitul zilei ne-am mobilizat să numărăm voturile în termen record. Fiind toţi în comisie de la Institutul de tehnică de calcul am aplicat metode rapide de clasare şi numărare.

Sunteţi ultimii!
De la comisia sectorului sunau telefoanele din 5 în 5 minute! Ni se spunea că suntem ultimii şi ceilalţi au terminat numărarea voturilor deja. Când în final am ajuns şi noi şi am aruncat "la propriu" baloturile cu buletine într-o cameră, mi-am dat seama că eram cu adevărat ultimii. Pierdusem timpul numărând voturile fiecărui candidat. O muncă inutilă pe care mai pragmatici ceilalţi o evitaseră...




Niciun comentariu: